Havøysund 2012

Så kom vi til Havøysund for 3. år i træk og det skulle denne gang være 14 dage som denne gang var på Narway Guide fishings camp, og sammen hold igen iår. Vi kom godt derop og der skulle self. fiskes med det samme. Det blev til en lille aften tur, hvor der kom 2 flyndere i båden men begge 2 var under målet. Så det var nu ok, de næste 4 dage var der godt med vind og vi havde halvanden dag i havn. Vinden gjorde det svært at komme ud og fiske på de pladser som vi gerne ville og alt fiskeriet foregik tæt på campen, den ene dag var der nu ok vejr så vi prøvede en ny plads sammen med makker båden, med Orka Brian og Jonas, desværre gav det ingen fisk til nogen af bådene. Vi fik dog lidt flyndere, tros vejret de dage, 3 stk. kom i båden mellem 12 og 15 kg. sidste aften i den første uge var det så super vejr og vi var klar på at give den gas nu når de første dage var noget skuffende, vi tog mod en ny plads sammen med Orka brian og Jonas og Brian Ahlers. Fiskeriet var kanon fra start af, første kast med 100 gr. sandel gav flynder til John mens vi andre fiskede efter agn sej, fisken målte en 100 cm. så var vi sgu igang. Vi ankom til pladsen og efter de første par kast var der flyndere i båden. Derefter gik det amok og der kom mange flyndere i båden, vi oplevede flere gange dobbelt hug. Selv havde jeg en sjov episode hvor jeg stod og kiggede lidt for meget på at Jimmy var igang med at figte en fisk, så jeg fik trukket jiggen ud af munden på en fin flynder helt oppe i overfladen. Den svømmede væk fra båden og jeg kastede efter den, jeg rullede 3-4 gange på hjulet og så sad den der. Éfter en hård fight på kastestangen kom der en flynder op som målte 111 cm. Vi holdte en lille kaffepause sammen med den anden båd, og fik sagt farvel til Jonas og Orka Brian som skulle flyve tidligt næste morgen. På det tidspunkt havde vi rundet 24 flyndere i båden, på 8 timers fiskeri. De tog i havn og vi gav den gas 4 timer endnu, og da vistoppede kunne vi tælle sammen til 31 flynder som er ny CAMPREKORD på campen antals mæssigt. De 2 største var 127 cm til mig og ny PR. og 124 cm til John. og 6 fisk mellem 100-111 cm. og 10 fisk mellem 80 og 100cm. og resten var under målet. konge dag med super fiskeri på let kastegrej og agnstænger.

Dagen efter tog vi til en plads som vi har fisket på før og som har kastet store fisk af sig. Efter 1 times fiskeri kom et godt og solidt hug på agnstangen og det var Johns tur til at tage agnstangen. Han kunne mærke med det samme at det var en god fisk og efter at have pumpet fisken op til båden, kunne vi alle se at det var en gris der var på, krogen sad ikke godt, fisken tog turen til bunden og i løbet af de næste 20 min var den oppe ved båden 4 gange, men vi fik aldrig mulighed for at sætte krogen i den, 4 gang den var oppe og vi lige skulle til at sætte krogen i den, slog den med hovedet og krogen røg ud af munden på den, Der har ALDRIG været så stille i båden som der, selv Jimmy var stille. Vi skynder fisken til at være mellem 60-70 kg og måske store, (den var stor). Nå men vi måtte op på hesten igen og der gik ikke lang tid før Nichlas fik et godt og tungt hug på jig, fisken slog  nogle gange med hovedet og så røg den også. Endnu en stor fisk vi mistede. Vi fik dog 2 trøstefisk på 97 cm og 90 cm.

Dagen efter tog vi hen til pladsen hvor vi havde fået de 31 flade. Der var igen gang i fiskeriet, vi oplevede igen flere gange at få dobbelt hug, og igen oplevede vi flyndere helt oppe ved båden flere gange. De lidt større fisk fik vi ikke lige ramt på den dag. Jeg havde igen en super fed oplevelse, på 4 kast fik jeg 3 flyndere. Og Nichlas fangede en flynder uden at kroge den, men ved at krogen havde fanget linen og lavet en lasso rundt om halen, super fed fight. Vi sluttede dagen på 28 flyndere med 5 over 100 cm op til 108 cm. 11 fisk mellem 80 og 100 cm. og resten under målet.  Så havde vi fået styret vores lyster, og resten af dagene ville vi bruge på at fange den store.

De næste 3 dage blæste vi inde en dag. og havde en dag på de pladser vi havde rigtig godt fiskeri på sidste år men uden held, det var super vejr da vi sejlede ud til pladserne men da vi kom derud, kom der en tyk tåge som blev der resten af dagen. Vi fiskede i 12 timer og havde 2 kontakter. Men vi fiskede dog heller ikke optimalt John gik desværre ned med rygproblemer og fiskede kun 30 min, og vi andre var også godt trætte oven på de mange dages fiskeri. 3. dag prøvede vi lidt forskelligt vi startede med flynder og fik 2 i båden en under målet og en på 118 cm. da strømmen døde gik vi ud og fiskede på 140 meter på en koraltop hvor der tidligere er fanget flere måler torsk, vi lavede ca. 20 stop og fik nogle fine torsk men ingen over ind til at Nichlas fik et godt hug og en fin fisk kom op. Den blev ikke vejet da vi ikke havde en vægt med men den var 130 cm lang og i god kondi, og vi vil skydde den til at veje mellem 21 og 23 kg lidt ærgeligt da det kunne have været ny PR

Så blev det sidste fiskedag og vi var godt flade, jimmy havde drukket sig godt stiv aftenen i forvejen og blev i havn, vi andre tog ned til der hvor John havde mistede den store. Vi havde flere kontakter på agnstangen, men fik ingen af dem. en time inden vi skulle i havn fik nichlas et godt hug oppe i vandet, efter en stille fight kom fisken i båden og målte 140 cm. og i super kondi. Dejligt med en større fisk i båden, som vi virkelig har måtte kæmpe for i de 14 dage.

Det har været 14 super gode dage og det er helt sikkert ikke sidste gang vi skal til Havøysund. Fiskemæssigt har det været super fiskeri og slet ikke noget man kan klage over. De helt store havde vi ikke lige heldet med og få i båden med de kommer næste gang.

På de to uger sluttede vi med 70 flyndere i båden med top fisk på 140 cm. Og to måler torsk op til 130 cm

Topfisk:
Jimmy: 108 cm. antal flynder 19
John: 124 cm. antal flynder 15
Casper: 127 cm. Ny PR. antal flynder 18
Nichlas: 140 cm. torsk 130 cm antal flynder 18

Tak til alle som har været med på turen for 14 super gode dage med mange fede minder.